mandag den 17. september 2012

Marmeladejagt

I går skulle Anders og jeg ned og handle. Da ingen af os havde været ude hele weekenden, blev vi enige om at spadsere ned til den lokale Rema1000, hvor man kan gå noget af vejen på en hyggelig sti. På vej derned, så vi en familie som var ude at samle bær, og straks blev Anders helt inspireret, og gik i gang med at spejde efter bær. Han syntes bestemt at vi skulle have en lille pose med fra Rema, så vi kunne samle på vej hjem!
Indrømmet, jeg gad ikke. Jeg var træt og præ-sløj, og ville egentligt gerne bare hurtigt hjem, og ikke gå og søge efter de 5 bær jeg troede der kunne være tilbage. Men jeg tog fejl!
Hele vejen langs stien var masser af uplukkede, modne brombær, og vi fik hurtigt fyldt en hel pose.






639 gram blev det til

 "Tror du der er nok til at lave marmelade?", spurgte Anders. Ja da!


Sukker, Melatin og Atamon er det eneste der skal til for at trylle bær om til marmelade

Her står bærerne og bobler lidt. Jeg fulgte bare fremgangsmåden på Melatinen

To glas marmelade blev det til

Da Anders kom hjem fra skole i dag skulle sagerne prøvesmages, så jeg diskede op med en bolle med hjemmelavet brombærmarmelade og en kop varm te. Og jeg må sige, at det blev virkelig vellykket!

Anders blev helt grebet af glæden ved noget hjemmesamlet og -lavet, så han er startet på et bærkort, der markerer hvor man kan finde bær i vores nærområde. Jeg må hellere minde ham om også at indtegne hyldebusken, som er utrolig gavmild med både blomster og bær :)

God aften derude!

- Mia

Ingen kommentarer:

Send en kommentar