søndag den 23. september 2012

Hyldebærsaft

Helt grebet af naturen efter sidste brombærjagt, begav vi os igen i går ud i det fri. Knap 1300 g. blev det til denne gang. Dem har vi skyllet, og lagt i fryseren til senere brug.
Men jeg havde stadig lyst til at lave noget lækkert, og jeg var vist også kommet til at love min mor en gang hyldebærsaft. Så i formiddags hoppede jeg på cyklen, og bevæbnet med en saks og en stor indkøbspose, kørte jeg ud i verden på jagt efter bær.
Og jeg skal love for at jeg fandt bær! Min mor havde godt nok sagt at der var masser i nærheden af deres lejlighed, men jeg havde ikke lige regnet med at komme hjem med næsten 2800 gram. Og det var endda efter de var blevet ribbet!
Her er lidt billeder fra dagen:

En kæmpe pose bær...

... Som alle skulle ribbes

Jeg havde heldigvis set et tip på nettet om at bruge en gaffel, så det gik faktisk ret hurtigt. Anders var også så sød at give en hånd med :)

Så skulle bærerne koges sammen med nogle æblebåde

To flasker saft blev det til. Den bliver god at have, både til kolde og varme forfriskninger her i efteråret

Jeg blev inspireret af opskrifter fra forskellige sider, men endte ud med min egen variation:

2 kg. ribbede, skyllede hyldebær
2 æbler i både
800 ml. vand
ca. 700 g. sukker
½ spsk. citronsyre
Lidt atamon

De ribbede, skyllede bær koges sammen med vandet og æblebådene. Når bærerne er bristet slukkes for varmen, og det hele hældes gennem en si med et stykke stof i. (Jeg brugte bare et viskestykke). Når bærerne har dryppet af et par timer, vrides det sidste gennem stoffet så man får al saften med.

Den siede saft varmes op igen, og sukkeret røres i lidt ad gangen. Smag undervejs, det er tit forskelligt hvor meget sukker man bedst kan lide i sin saft.
Jeg syntes at saften var lidt for vammel-sød, så jeg kom en lille smule citronsyre i. Det blev den rigtig lækkert frisk af.
Jeg kom også en smule atamon i saften, for at forlænge holdbarheden. Til sidst skummes saften af, og hældes på rene, atamonskyllede flasker.

Saften er blevet virkelig god, og jeg har på fornemmelsen at det bliver en årlig tradition. :)

- Mia

Ingen kommentarer:

Send en kommentar