søndag den 1. juli 2012

Hjemmelavet mynte/choko-is

Jeg arbejder indenfor catering. Min primære arbejdsopgave er at stå for hele den usunde afdeling, mere eller mindre. Det være sig kage, desserter, lagkager, diverse brød og is. Blandt andet. Da jeg samtidig er så heldig at ansvaret er mit, er det også nogenlunde op til mig selv hvad/hvordan jeg laver tingene.
I starten af mit arbejde gjorde jeg tingene som man altid har gjort, for sådan havde man jo altid gjort... Nu er det dog begyndt at kede mig, hvis jeg bare skal lave det samme igen og igen. Så jeg eksperimenterer en del.
Forleden kom der denne super lækre is ud af det. Opskriften får I lige her:

2 liter piskefløde piskes til skum.
3 glas (skælskør) mintgelé og 300 g pastereuiserede æggeblommer piskes nogenlunde cremede.
Mint-blommerne og fløden blandes roligt sammen. Brug hænderne og vend det rundt til det er en jævn masse. Jeg bruger altid engangshandsker til dette.
Tilsæt chokoladedrys efter lyst. (Jeg tilsatte ret meget).
Hæld i en form, og sæt den på frost. Lav i øvrigt isen en dag før du skal bruge den, som minimum.

Dette er grundisen. Mængden her passer til 3 is i rimelig god størrelse, og er altså en ret stor portion. Der er nok 10-12 fornuftige skiver pr is.

Et lille tip, som jeg bruger rigtig meget her er "Foodflow"; I bund og grund at bruge ALT, og smide så lidt mad ud, som muligt. Da jeg lavede denne is havde jeg lige skåret kanterne af en chokoladekage, så det hakkede jeg og rørte ud i ismassen. Desuden røg der en halv, hakket toblerone (som begyndte at irritere mig fordi den lå i vejen) i også. På den måde bliver isen mere spændende, end en helt almindelig is med chokoladestykker.

Her ses isen med de tydeligt stykker af chokoladekage. Den er pyntet af med en kaffe-creme, chokolade og mint-gele dråber.

Isen er super lækker! Velbekomme.

//Anders

2 kommentarer: